Українська література

 

 

Тема: Поети про М.Коцюбинського. Віртуальна екскурсія до будинку Коцюбинського.

 

Мета: ознайомити учнів з цікавими сторінками творчості Михайла Коцюбинського,

виховувати волелюбність, мужність, патріотизм.

Обладнання:портрет Михайла Коцюбинського, підручник.

Тип уроку: захист творчого проекту.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Учитель: Діти, сьогодні ми перегорнемо ще одну літературну сторінку, відкриємо для себе багатогранний талант Михайла Коцюбинського. Але при всьому цьому, це звичайна людина, життєвим покликанням якої було служіння рідному народові. Тож недаремно, що в її адресу звучить саме такий поетичний відгук:

Глибоким зором і пером тонким

Він слугував народові своєму,

Палаючи душею разом з ним…

Ці слова належать поетові М. Рильському, який присвятив їх Михайлу Коцюбинському. Про творчість Коцюбинського і піде мова на нашому уроці.

ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу

Питання: життя і творчість Михайла Коцюбинського.

Виступають учні з попередньо підготовленими повідомленнями.

 

Факт народження М.Коцюбинського був закарбований у метричній книзі Вінницького Преображенського собору за 1864 рік у такій формі: «Сентябрь.5.» Народився «Михаил». Батьки – «губернський секретар Михаил Матвеев Коцюбинский и его законная жена Гликерия Максимовна, оба православного вероисповедания».

Дитинство і юність письменника проминули в селах і містечках Поділля.

Своїм вихованням Коцюбинський зобов’язаний матері. Від неї успадкував тонку і глибоку душевну організацію та любов до природи. У двадцять років Михайло змушений залишити рідну домівку. Закінчивши дворічну народну школу в місті Парі, їде до Шаргорода для навчання в духовній семінарії.

Ще раніше, коли хлопчику виповнилося одинадцять років, сім’я мешкала в селі, де Михайлику пощастило натрапити на гарну бібліотеку, яка належала місцевому священику. Прочитані книги «Кобзар» Шевченка та твори Марка Вовчка відіграли велику роль у житті Коцюбинського, остаточно направили на український шлях.

Справжню увагу громадськості привернули оповідання «Харитя», «Ялинка», «Маленький грішник». Панас Мирний написав Коцюбинському схвильованого листа: «Прочитав я її («Харитю») та й нестямився!..У такій невеличкій приповісті та такого багато сказано! Та як сказано! Чистою, як кринична вода, народною мовою; яскравим, як сонячний промінь, малюнком. Так тільки справжній художник зможе писати.»

25 квітня 1913 року М.М. Коцюбинський помер від хвороби.

Перегляд презентації про Михайла Коцюбинського.

Зачитування учнями відомих висловів про Михайла Коцюбинського

«Михайло Коцюбинський — письменник сонячний. І не тільки тому, що «носив у душі сонце», як сам про себе казав… Уся його проза… — це світлий, відкритий простір для душі й духу» (О. Логвиненко).

«Людина культурна, до найменших подробиць, європеєць з голови до п’ят… був справжнім аристократом Духа без жодного силування зі свого боку…» (С. Єфремов).

«У Коцюбинського [«Тіні забутих предків»] реальне і міфічне займають два плани: у зображенні суспільного життя домінує реальний компонент, у змалюванні життя особи — міфічний» (М. Кіяновська).

 «Гуцульщині «Тінями забутих предків» Коцюбинський поставив в українському письменстві пам’ятник» (А. Крушельницький).

Джерело:

Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

Бесіда за запитаннями:

1.     Які відомості з біографії письменника вам запам’яталися найбільше?

2.     Де народився М. Коцюбинський?

3.     Які твори письменника ви запам’ятали?

4.     Де проживав Михайло Коцюбинський?

 

             IV. Підсумок уроку

Метод «Мікрофон»

Що найбільше сподобалось на уроці?

             V. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

             VI. Домашнє завдання

Повторити вивчений матеріал.

Використані джерела:

     https://naurok.com.ua/

1.


Тема. І.Франко «Фарбований Лис»

Образ Лиса Микити, риси його характеру.

Очікувані результати:характеризувати образ Лиса Микити; вміти виразно й вдумливо читати казку в дійових особах; розрізняти головних та другорядних персонажів, давати власну оцінку вчинкам і поведінці;виховувати позитивне ставлення до доброго в житті й негативного до зла.

Тип уроку : урок застосування  знань, умінь та навичок.                                                              

                                                     Хід уроку

І.Організаційно - мотиваційний  момент

1.Мотивація навчальної діяльності учнів

2. Актуалізація опорних знань учнів

Індивідуальна робота учнів (диференційовано) за картками

Картка 1.

1.Описати зовнішній вигляд Лиса Микити на початку і наприкінці твору.

2.Кого показав І.Франко в образі Лиса?

Картка 2.

1.Як  опинився Лис Микита у лісі?

2.Переказати той епізод із казки, який найбільше сподобався.

3.Евристична бесіда з учнями:

- Яким постає Лис Микита на початку твору?

- Куди вирішив піти Лис у базарний день і чому?

- Чи вдалося Лису Микиті виконати свої горді вихваляння?  Яким постає він перед нами у скрутну для нього хвилину?

- Знайти і прочитати опис Лиса після неприємного перебування в діжі.

- Як повівся Лис після невдалого полювання?

- Чи схвалюєте ви його поведінку?

- Яким царем був Лис?

- Що відчули ви , дізнавшись , як звірі викрили хитрого Лиса?

- Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка?

ІІ. Опрацювання навчального матеріалу

1.Інтерактивна вправа «Розігрування ситуації за ролями»:

а) виразне читання уривка казки за ролями, починаючи від слів: «Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво…» до слів «Пішли дні за днями»;

2.Інтерактивна  вправа «Аналіз ситуації»

Знайти і прочитати рядки , в яких розкривається життя звірів за царювання Лиса. Подумайте, про що свідчать ці рядки?

3. Опрацювання схеми «Народні казки та літературні казки»

4. Вправа «Пригадай»

«Фарбований Лис» - це

Казка – це

Автор - ..

Казка висміює - ..

Повчає - ..

5. Вибірковий диктант.

Виписати ті риси, які притаманні герою

Добрий, милосердний, самовідданий, хвалькуватий, самозакоханий, лагідний, ледачий, упевнений, боягузливий, хитрий, зухвалий, щирий, сміливий, лицемірний, справедливий, завзятий, кмітливий, самовпевнений.

ІІІ.Рефлексивно-оцінювальний  момент

Пояснити прислів’я

                                                Прислів’я  

1.У страху очі великі.

2. Лякана ворона і куща боїться.

3.Не за те вовка б’ють, що він сірий , а за те, що  овечку з’їв.

4.Брехнею світ пройдеш,але назад не вернешся .

4.Підсумок уроку

Ознайомившись із казкою І.Франка «Фарбований Лис» , ми переконались,що брехня  ніколи не закінчується добром.

Метод «Займи позицію»

Лис Микита – позитивний чи негативний герой?

5.Оцінювання учнів  учителем. Самооцінювання.

Викристана література:

1. https://vseosvita.ua

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Зарубіжна література